Monday, June 8, 2009

Assalamualaikum...teman-teman seperjuangan, agak lama juga saya tak updated blog saya ini kerana kesibukan tugas di bahagian dan pusat. Tapi dalam kesibukan saya itu alhamdulillah saya berjaya juga menyelit untuk bersama-sama teman-teman dari seluruh pelusuk tanahair untuk menghadiri kursus asas pidato anjuran Unit Pidato Dan Penghujahan Umum Pemuda UMNO Malaysia.

Apa-apa pun terlebih dahulu saya mengucapkan syabas dan tahniah kepada saudara Lokman Nor Adam sebagai pengerusinya kerana dapat menganjurkan kursus yang sangat baik ini, kami bukan sahaja dapat mempelajari teknik pidato dan hujahan awam dari penceramah-penceramah yang baik, tetapi juga di beri peluang mengasah bakat dalam pidato dan berdebat. Saya akui saya sendiri amat gementar bila berada di atas pentas. Walaupun pada hakikatnya dalam kepala ini penuh dengan fakta-fakta dan info untuk dihujahkan tetapi bila berdiri sahaja untuk berhujah hilang dan bercelaru semua hujahan saya bila melihat crowd di bawah. Tapi alhamdulillah ini adalah langkah pertama saya untuk berpidato dan berhujah, insyaAllah.

Kedua, saya demi Allah, terasa sangat bangga bila melihat sahabat-sahabat yang hadir penuh semangat dan lebih mengharukan mereka hadir tanpa perlu dijanjikan imbuhan. Mereka datang dari Utara hingga ke Sabah, datang dengan duit sendiri untuk menimba ilmu dan perjuangan demi Agama, Bangsa dan Tanahair. Dan hari ini saya buat pertama kali membuang perasaan ragu saya yang selama ini merasakan pemuda UMNO tiada pemidato yang hebat. Sebagai salah seorang yang pernah terjebak dalam gelombang mengarut Reformasi dulu, saya merasakan UMNO setelah keluarnya sifu-sifu saya dari UMNO dan menyertai Parti Keadilan Nasional, UMNO memang ketandusan pemidato-pemidato yang hebat, yang boleh menarik orang untuk mendengar hujahan mereka. Tetapi hari ini saya akui genarasi baru pemuda UMNO mempunyai ramai pelapis-pelapis pemidato yang hebat, dari segi hujahan dan fakta dan paling utama semangat. Kumpulan ini adalah kumpulan yang saya boleh andaikan extraordinary group....memang lain dari imej pemuda yang pernah saya lihat selama saya bergiat dalam pemuda. Seolah-olah mereka ini dilahirkan dari projek khas UMNO. Hinggakan YB Ahmad Maslan sendiri mengakui selama merasmikan program-program UMNO tidak pernah melihat dan merasakan aura semangat dalam pemuda sebegitu hebat. Kekal bersemangat dari mula program hingga ke penutup, sentiasa berinteraksi dan kritis. Tahniah untuk sahabat-sahabat sekalian. Anda semua adalah generasi baru pemuda pewaris bangsa. Perjuangan kita adalah semata-mata untuk agama, bangsa dan negara. Matlamat kita kerana Allah, perjuangan kita untuk ibadah. Kita bukan pemuda biasa. Biarlah ada orang mengaku mereka lebih Islam, lebih Adil dan lebih membela rakyat. Biarkan mereka terus merasakan UMNO hanya penuh dengan kotraktor sahaja. Biarlah apa pun claimed mereka. Tugas kita tetap untuk memastikan Agama Islam tetap menjadi agama rasmi negara, Bangsa melayu bukan menjadi peminta sedekah dan merempat di negara sendiri. Teruskan berjuang sahabat-sahabat semoga Allah memberkati perjuangan suci ini InsyaAllah. Takbir!. Wallahuallam

No comments:

Post a Comment