Tuesday, April 12, 2011

Perbandingan Kerajaan Islam Sepanyol (711M until 1492M) dengan Kerajaan Islam Melayu (Nusantara)



Tempoh bertapak Islam di Sepanyol selama 780 tahun. Ianya runtuh bukan dalam satu hari tetapi satu demi satu daerah jatuh ke tangan musuh dan Kristian.

Tempoh masa Islam jatuh di bumi Sepanyol bermula dari Toledo (1085) adalah hampir 400 tahun sebelum yang terakhir.

Walaupun mulanya ianya satu kerajaan berpusat, namun akhirnya ia berpecah dengan pelbagai pemerintahan yang berbeza. Hingga tapak pemerintahan yang terakhir ialah di Granada.

Senario di Nusantara pula, sebelum penjajahan, pelbagai kerajaan Islam kita adalah bersatu di bawah Khalifah di Damsyik dan di Baghdad. Namun, pelbagai kerajaan Islam itu tumpas satu demi satu oleh penjajah.

Melaka antara yang terawal tumpas. Filipina yang satu ketika kerajaan Melayu Islam kini menjadi negara Kristian selepas keganasan dilakukan oleh tentera Kristian Sepanyol dan Amerika yang membunuh ratusan ribu umat Islam. Negara Patani Darul Salam jatuh kepada keganasan Kerajaan Siam. Begitu juga di wilayah IndoChina. Begitu juga nasib menimpa orang Islam Burma.

Singapura adalah dulu sebuah tanah air Melayu kini sudah menjadi negara asing bagi orang Islam. Satu demi satu pemerintahan Islam di Nusantara jatuh ke tangan musuh Kristian dan penjajah.

Jika melihat Islam di Sepanyol sebagai pengajaran, Islam di Nusantara sudah pun lebih 700 tahun (jika kita ambil tarikh Batu Bersurat di Trengganu) – mungkin lebih awal jika dikira dari bertapaknya Islam di Sumatera dll.

Apakah kita sudah memasuki fasa terakhir untuk kita mempertahankan Islam di Tanah Air kita ini?

Apakah Allah telah mentakdirkan untuk kita sebagai umat untuk menyelamatkan Islam di Tanah Air ini?

Hanya tinggal Indonesia, Brunei dan Malaysia sahaja lagi!

Kita tahu masalah di Indonesia. Dengan Liberalisme, Pluralisme dan kepelbagaian masalah lagi ... fenomena itu turut kini menyusupi ke Tanah Air kita.

Kitalah pertahanan terakhir untuk menyelamatkan Umat Islam dan anak cucu kita agar terpelihara aqidah mereka.

Sedarlah wahai Umat Islam Nusantara

No comments:

Post a Comment